2017. április 29., szombat

190000 lépés az ég és föld között - Skye

Hosszú-hosszú tervezés, készülődés és várakozást követően végre sikerült eljutni Skyera, ÉNY-Skócia egy nagy szigetére. Mivel szokás szerint túl sok fotót készítettem, gondoltam egyenlőre egy gyors válogatást állítok csak össze belőlük.
Néhány adat a kiruccanásról:
- távolság otthonról: 1000 km (szokásosan ennél közelebb nem lehetett menni :) ),
- túra időtartama: 6,5 nap,
- megtett távolság: 95 km,
- szintkülönbség: 7400 m,
- utazás busszal: 2 nap,
- megmászott csúcsok száma: 24.

És akkor jöjjön pár kép:

Az első éjszakát Camasunary öböl partján töltöttem. Reggel többek között ez a látvány fogadott: a régi menedékház Sgurr nan Stri közel 500 méterig emelkedő sziklái alatt.

Szín-játék egy távoli vizen.

Blaven csúcsa felé haladva terepszemlét tartok. A háttérben az a tarajos hátú sötétség a Cuillin hegylánc északi fele.

Skye Csőrivel Sgurr nan Stri tetején ismerkedtem össze.

Megállapítottuk, hogy szokatlanul szép az idő, majd együtt gyönyörködtünk a kilátásban. Egyszer csak váratlanul szárnyra kapott és  eliszkolt, pár másodperccel később pedig a hegy túloldaláról egy nagy, rosszindulatú sas bukkant fel és pár percen keresztül kergette szegényt igazi légiakrobata stílusban.

Második nap végére felvergődtem az első csúcsra a Gerincen. Ide az összes cuccomat felvonszoltam, ami közel 20 kg volt, így a kissé elgyötört arckifejezésem röviddel ezután teljesen érthető. Háttérben a teljes Cuillin Gerinc, mind a 12 km.

Ezek után jöjjön pár mászósabb kép a Gerincről. Minden képen van legalább egy emberke akik általában voltak olyan kedvesek, hogy rikító színekbe öltöztek, csak azért hogy a fényképeken jobban észre lehessen őket venni otthon a gép előtt ülve. :) Nem mellesleg katt a képre némi nagyításhoz.

Ez a képződmény az Inaccessible Pinnacle (Elérhetetlen Orom) névre hallgat és ez a meredek hegyoldalon egy késél szerű kőszikla. A hosszabb oldala 70 méteres, a rövidebb - ami épp nem látszik- csak 12. Az előbbit igazi móka volt végigmászni, míg az utóbbi jócskán megerőltető és néhány helyen fejtörést okozó volt lefele menet. (Komoly szintű szilkamászás)


Hegymászók Collie's Legde párkányon, háttérben An Stac és fölötte az Inaccessible Pinnacle.

Lenn a tóparton napoznak a kevésbé megterhelő elfoglaltságokat kedvelők.  Egy nappal később ezen a hatalmas kőtömbön éjszakáztam és meglepően kényelmes volt... mondjuk akkorra olyan fáradt voltam, hogy egy raklap sündisznón és jót aludtam volna.

Ha az ember belefáradt a Gerincbe, akkor ilyen törmelékes jellegű szakadékon keresztül tud "legegyszerűbben" alacsonybbra ereszkedni.

Inaccessible Pinnacle a rövidebb oldala felől. Épp professzionális fotózás zajlott egy új ruhakollekcióhoz.

Ez a páros egy túravezető és a kb 60 éves kliense voltak, akik könnyedén lehagytak.

Naplemente a Gerincről.

Másnap reggel lemásztam egy szakadékba, vizet gyűjtöttem, fürödtem és megreggeliztem. Mire újra felbukkantam a Gerincen a tegnapi páros már javában akcióban volt.

A komplex Bidein Druim nan Ramh 3. csúcsához közeledve.

Odafenn.

Sétafika.

A "Fog". Sziklamászók épp a Naismith Útvonalán törnek a csúcsa felé.

A Gerinc utolsó csúcsát elég komolynak állítottak be a leírások, így egy jó darabig szemléltem, hogy ezek a sziklamászok mit tevékenykedtek rajta.


Itt testközelből szemléltem már a problémát, ami végül egy jó kapaszkodókkal teleszórt 12 méteres bordán való felmászás volt.

Még mindig az utolsó csúcs előtt az ember "átfűzi a tűt" azaz azon a lyukon kell átbújnia.

A derűs arckifejezés oka: két napon belül sikerült befejezni a Cuillin Gerincet.

Nagyon népszerűek a Fairy Pools, azaz a Tündér Medencék, amik a Cuillin túlsó oldalán lévő folyónak a természetes, türkiz színű medencéi. Eredetileg el akatam oda is menni, de effektíve az összes itteni folyó rendelkezik ilyen adottságokkal. Persze amikor az ember egy abszolút elhagyatott szakadék mélyén sétálhat egy ilyen folyó mentén megkockáztatnám, hogy az még nagyobb élmény. :)

Old Man of Storr 30 km-re északra.

Tó és tenger.

Szigetek: Soay, Eigg, Rum, Canna.

Ismét fenn a Gerinc első csúcsán.

A félsziget vége, ahova volt szerencsém elballagni később. Közelinek tűnik ebből a szemszögből, de egy közel 20 km-es kiruccanás.

A legtávolabbi, leghalványabb pukli nem más, mint Ben Nevis, UK legmagasabb pontja, innen olyan 85 km-re.

Mozgalmas az élet Loch na Cuilce vizén.

A bestia: Cuillin Gerinc.

Szarvasból meglepően kevés volt Skyeon, de azért itt is akadt belőlük pár. Ami szintén érdekes volt, hogy egy darab fajdot sem láttam az egy hét alatt.




A félsziget végébe nem teljesen céltalanul mentem el, hanem többek között ezt a kőhalmot akartam megcsodálni.

Ami belülről ilyen volt. Szóval egy kamrás síremlék (Kr. e. 2-3000) volt az érdeklődésem tárgya.

Amit nem lát általában a fotókon az ember, hogy mennyi szemetet kihány az öblökben a tenger... rosszabb mint a szombat hajnali belváros. Ez láda Íroszágból kukkantott át ide, de láttam pl a Shetland szigetekről érkezett uszadékot is.

Ősi kikötő és "Viking csatorna", amiről többet itt lehet megtudni.

Tengerszem.

Nagyon ennivalók voltak a fiatal báránykák... az a sas is pontosan ezt gondolhatta, aminek a fészke alatt egy lábvéget találtam Blaven alatt.

Erre is járt Hadrian?

Errefele nem csak a hegyek hanem egyes állatok is termetes méreteket öltöttek.

Egy időszakos szigeten lenn a tengernél.

Kompakt főzőkészlet.

Az öbölben egy bizonyos szigeten hurkamezőt alkottak a napozó fókák.

Közelről komolynak tűntek amikor csak nézték az embert...

...de játékosak voltak, lubickoltak, ugráltak és persze elsősorban azért napozni voltak itt.

Valószínűleg ennek a videónak lehetett köze ahhoz, hogy egyesek ezen a vidéken akartak bicózni. Nekem inkább bicótolás, elesés és erőlödés végtelen kombinációjának tűnt ez a tevékenység... és ez a "kiépített" ösvényen volt. :)

A mesébe illő Sgurr nan Gillean, Cuillin legészakabbi csúcsa. 

Kis éjjeli pávaszem pár.

A völgy alján kanyargó folyó mentén letáboroztam utolsó alkalommal Skyeon. Úsztam egyet, kimostam a ruháimat és reggel tisztán és frissen keltem.

Glen Sligachan. Pápá Skye.