2015. augusztus 2., vasárnap

Snowdonia 2. nap

Túra, 2. nap:


Összesítés:
Táv: 25,21 km
Emelkedés: 1945,8 m
Térképek (Ordnance Survey):




Reggeli, felszerelés szárítás, összepakolás aztán nyomás lefelé a hegyről. DK-i sziklaperem mentén ereszkedtem le, annak ellenére, hogy a térkép erre nem mutatott utat és amúgy is DNY-ra terveztem ezt a szakaszt megtenni. Ennek ellenére ez is jó választásnak bizonyult, habár így több kilométerrel meghosszabbítottam az amúgy is komoly mai túra adagomat.


az út


Néhány szakaszon majdnem függőleges sziklafalon vitt keresztül az utam, de gyorsan lenn voltam a Ffynnon Lloer tó magasságában, majd az ebből eredő, vízesésekben gazdag Afon Lloer folyó mentén ereszkedtem le a Llyn Ogwen tóhoz. Útközben feltöltöttem a vízkészletem friss forrásvízzel és egy reggeli fürdést is beiktattam.

sziklafal előttem

sziklafal mögöttem: az út


Ffynnon Lloer tó

csarab

a csúcs ahonnan indultam

vízgyűjtő hely

Afon Lloer folyó




reggeli fürdés



A tóhoz leérve kijelölt útvonalon Ny irányba indultam a part vonalát követve.







Ez a szakasz végig nagyon mocsaras volt, de szerencsére a kilátás könnyen elterelte a figyelmem erről a kellemetlenségről. A vízesés nem hiánycikk a környéken az egész világossá vált.





mindjárt a Rhaeadr Ogwen vízesésnél

A tó csücskéhez érve Rhaeadr Ogwen vízesést néztem körbe minél több lehetséges szemszögből, majd tartottam egy kávészünetet a turistaközpontban...azaz inkább csak kávézó, a többi része bezártnak tűnt.




Rhaeadr Ogwen vízesés




Táska nélkül körbejártam a helyet és rendkívül megörültem neki, hogy a valós idejű időjárás előrejelző információs tábla mára és holnapra nem jósolt esőt. Nagy lendülettel indultam is tovább, amúgy is már kezdett idegesíteni emberek között lenni. A Llyn Idwal tó partjáig elég sokan túráztak mások is.

Llyn Idwal tó


Llyn Idwal tó partján

Itt ma másodszor sikerült túl lelkesnek lenni és menni egyenesen az eredetileg tervezett útvonal helyett, de most is úgy tűnt, hogy rossz utat ezen a környéken nem lehet választani, mivel mindegyik gyönyörű... jó időben. Tehát a mai első kaptatón az 500 méteres szintkülönbséget néhol 30% feletti emelkedőn kicsit több mint egy óra alatt sikerült teljesíteni.

Llyn Idwal tóra visszapillantva

Y Garnra menet félúton, tegnapi alvóhelyem,  Pen yr Ole Wen felé tekintve

Y Garn tetején, a 3 tó: Llyn Ogwen, Llyn Idwal, Llyn Clyd

Ehhez az is hozzájárult, hogy háromnegyed úton elkezdett esni az eső és ez viharos szél kíséretében történt, ami a szokásos bámészkodásomat most meghiúsította. Fenn az Y Garn (947 m) csúcson, lőttem egy képet, beöltöztem az összes ruhámba, elköszöntem a perui túrájukra edző társaságtól és mentem is lefelé tovább az úton, mivel ebben az időjárásban nem opció ácsorogni, különben megfagy az ember.

Y Garn csúcsán szakadó esőben, vízálló ruhába bugyolálódás közben

Elhaladtam a Devil's Kitchen (Ördög Konyhája) mellett, ami az eredeti útvonalam része lett volna majd a Llyn Cwn tóhoz érve megkezdtem egy újabb kapaszkodót, ami szerencsére most csak 300 méternyi szintkülönbséget jelentett.

Devil's Kitchen

Devil's Kitchen felülről

Llyn Cwn tó, háttérben a következő csúcs Glyder Fawr

visszattekintve: Llyn Cwn tó, háttérben az előző csúcs Y Garn

Maga a terep borzalmas volt, laza kőtörmelék erős emelkedő mellett és persze az eső és a szél még rontottak a helyzeten. De hát nem volt más hátra, mint előre, úgyhogy szépen komótosan haladtam felfelé.

törmelékes kapaszkodó felfelé

út mögöttem

40 perc után tejes ködbe értem, itt nagyon nagy segítség volt, hogy az út mentén épített kőhalmokat tudtam követni a csúcsig, ami innen már csak 20 percnyire volt.

ködön keresztül kőhalmokat követve a csúcs felé

A ködből kibontakozó bizarr szikla alakzatok ijesztőek is lehettek volna, ha nem számítottam volna rájuk.




A tegnapi csodás jelenség ma is rövid időn belül lezajlott, azaz a szél elhajtotta a ködöt és a nap is néha előbukkant, így Glyder Fawr (1001 m) csúcsot majdnem egészében meg tudtam tekinteni.

oszlik a köd




Még Snowdon is előmerészkedett a felhők mögül.

előmerészkedő Snowdon

Az eső mindenemet eláztatta így folyamatosan mozgásban kellett maradnom tehát folytattam az utam Glyder Fach felé.













Tryfan

A Glyderau hegylánc ezen részét mindenfelé kietlen, fura szikla formák uralták. Glyder Fach egyik csúcsára, Castell y Gwynt-re (972 m) azt hittem, hogy a tetőpont, így nagy hévvel megmásztam ezt a 16 méter magas sziklatornyot. A nagyjából egy nm-es tetőn szembesültem vele, hogy Glyder Fach még előttem van, de örültem neki, hogy nem hagytam ki ezt sem.

Castell y Gwynt


Castell y Gwynt a jobb oldali, közelebbi csúcs


Castell y Gwynt tűhegyes tetjén

Az utánam érkező túrázók páran jól megnézték maguknak ezt a sziklatömböt, aztán inkább mentek tovább.

Castell y Gwynt-re visszatekintve (túrázó mellékelve az arányok érzékeltetésére)

Végül felértem a 994 méteres Glyder Fachra. Itt ledobtam a púpot a hátamról és teljesen bezsongtam ettől a sziklás tereptől, nagyjából olyan lehettem, mint egy kisgyerek az új játszótéren.

Glyder Fach tetején, Snowdon a háttérben


Cantilever kő


A Tryfan-ra felmászott túrázókon szörnyülködtem magamban egy sort, főleg, hogy tudtam milyen időjárásban másztak fel oda.

Tryfan

Tryfan felső része

Tryfan csúcsa

Majd még egy adag sziklamászás után elkezdtem hosszú ereszkedésemet a Miner's Track-en (Bányászok Útja) a Llanberis hágóba, Snowdon irányába.


mocsaras részen keresztül a Miner's tracken

ösvényen keresztül folyó vízesés, háttérben Snowdon, a holnapi célpont




Snowdon lába

Közel ez a szakasz végéhez néhány túrázóval együtt pihentünk meg egy kerítés oldalában és a szokásos kölcsönös útiterv ismertetés után nagyon leszólták a jövőbeli terveimet a Snowdon megmászását illetően. Részben a Watkin útvonalon terveztem a mászást, ami szerintük túl hosszú és megerőltető. De hát az én fejem annál sokkal keményebb, mint hogy pár tapasztalt, környéket ismerő túrázó el tudjon téríteni az utamról, így gondtalanul haladtam tovább az eredeti tervek szerint. Megjegyzésként írom, hogy tényleg nagyon hosszú volt ez az útvonal, és a néhány helyen azt találtam róla, hogy ez a legnehezebb lehetséges út a csúcsra.

Glyderek már mögöttem

civilizáció



Egész délután a Snowdon D-i lábánál sétáltam elhaladva az Afon Glaslyn folyó és a Llyn Gwynant tó mellett.

Snowdon

Afon Glaslyn folyó


vízerőmű



ház méretű szikla

Két kemping mellett is elhaladtam, ahol az emberek úgy nyüzsögtek, mint egy városi parkban napsütéses időben. Ez miatt újra megerősödött bennem, hogy a vadkempingezés a jó választás.

nyüzsgő kemping

Llyn Gwynant tó

Már két órája haladtam ezen az útvonalon, így vacsorájuk közben megzavartam egy kempingező párt, hogy bökjenek már rá a térképen, hogy szerintük merre vagyunk. Eredményként megtudtam, hogy jó helyen vagyok, tehát szimplán csak türelmetlen voltam már, hogy célegyenesbe tudjak fordulni. Este 8 környékén ezt már normálisnak gondoltam, főleg annak tudatában, hogy a tervezett alvóhelyem 700 méteres magasságban volt és jelenleg 100 méter környékén császkáltam. De ezek után gyönyörű vízesések mellett már irányban voltam, siettem is, nehogy útközben rám esteledjen...nagyon.


romos csille felvonó, bányász épület romja, vízesés


vízesések és bányászati romok

A vízesés fölött elkanyarodva a folyótól, kellemes vízszintes kiépített úton haladtam egy rövid ideig, de sehogy nem sikerült megtalálni a kis ösvényt ami erről eljuttatott volna a hegygerincre. Így nagyjából jó helyen elindultam Ny-nak az iránytűt követve át mindenen és rövidesen rátaláltam az utamra, ami inkább volt vadcsapás, mint ösvény, de legalább megvolt. Ezen felkapaszkodva a gerincre ma először volt térerő a telefonomon, így lefekvés előtt még életjelet is tudtam adni magamról. Elég előnytelen alvóhelyet sikerült csak találni elsősorban azért mert már többé-kevésbé sötét volt amikor belekezdtem. A szél több irányból is fújt így a nyugodt éjszaka érdekében köveket gyűjtöttem, hogy a sátor nyitott oldalának tetejét a a földhöz tudjam rögzíteni. Ehhez pár tíz kiló kőre szükség volt. Az éjszaka folyamán viharos szél és eső is volt bőven, de ezektől független nyugodtan tudtam aludni majdnem 6-ig.

alvóhely, sátor elé bekészített lesúlyozó kövek