2016. február 12., péntek

Cairngorms 1. nap

Indulás Előtt:

Már egy jó ideje terveztem ismét kimozdulni egy pár napra, UK valamelyik civilizációtól távolabb eső régióját egy hátizsák társaságában bebarangolni. Az évszaknak köszönhetően a felszerelésemet fel kellett javítani és mivel igencsak északra esett végül a választás, így havas viszonyok miatt pár teljesen új kelléknek is helyet kellett találni a táskámban. Végül lett új sátor, hálózsák, kabát, nadrág, vízálló ruhák valamint a télnek köszönhetően kamásli, hágóvas és sufnituning tűzhely.
A célpont a skót felfölfön található Cairngorms nemzeti park volt, egészen pontosan Aviemore. Messzebbre nagyon nem mehettem volna, kb 1000 km-re és 16 órányira volt a kiszemelt célpont.


A tervezett túra 4 napos, igazán komoly lett volna, az időjárási viszonyok miatt azonban lénygesen meg kellett változtatni a menetrendet. Hiába nézett ki szívet melengetően a terv papíron, amikor térdig érő hóban, -6 C-ban és 50 km/h-s szélben halad az ember akkor lényegesen lelassul, így a gyakorlatban a következő lett az útvonal: 

Összesítés:
Táv: 63,31 km
Emelkedés: 2651,2 m
Térképek (Ordnance Survey):




Túra, 1. nap:

Összesítés:
Táv: 23,17 km
Emelkedés: 382,4 m
Térképek (Ordnance Survey):



A buszozás utolsó pár órájában már lehetett gyönyörködni a láthatárt betöltő havas hegyekben ráadásul egészen az utolsó 15 percig napos időben, így már alig vártam hogy saját lábon indulhassak meg valamelyikőjük felé. A buszról Aviemoreban leszállva a helyi öltözőben magamra öltöttem az aláöltözetemet és a teljes menetfelszerelésemet majd elindultam a városon keresztül nyugat felé.

Avimore belváros - az vasút alatti aluljáró felé

 ekkorra a hó is el kezdett szállingózni


Térképen kinéztem magamnak, hogy van McDonald's, gondoltam teletömöm magam sajtburgerrel induláskor, a szomorú valóság viszont az volt, hogy a több emeletes épület a McDonald névre hallgató hotel volt, így a bekajálás elmaradt...nem is baj, így is a kajám fele megmaradt a túra végére.

 vasúti gyalogos felüljáró havazásban



 épül a szemrevaló rönkház


 a Spey folyó felett

 Aviemore fölé magasodó hegy

 Inverdruie templom




 Druie folyó

 a legtöbb fa jó alaposan kibélelte magát zuzmóval a hideg ellen

 Dell farm

 az első célpont felé: Craiggrowrie (687 m)


 szarvas nem csak New Forestben van, viszont itt csak farmon láttam őket, szabadon kószálókkal nem futottam össze



 skót felföldi marha



itt már rendes havas erdőn keresztül visz az utam


a csorda kívácsian követte figyelemmel amint a legelőjükön átkeltem ... a biztonság kedvéért a kerítés közeleben maradtam legtöbbször

Callart Hill és Creag Phitiualis dombok

  útkarbantartás



 első gázlón való átkelés után
  

Első körben pont eddig jutottam és nem tovább. A hegyeken ülő köd miatt elkezdtem előkeresni az iránytűimet és negyed órával később nyugtáztam, hogy fölösleges mivel nincsenek nálam ... még jó, hogy hónapokig készülődtem... Ekkor morcosan elindultam vissza Aviemoreba venni egy iránytűt, nyilván nem gondoltam jó ötletnek a köddel borított havas hegyekbe felmerészkedni nélküle.

Visszefele menet persze próbáltam más túrázóktól beszerezni egyet, de nekik sem volt ... 
A városban pótoltam a hiányomat, viszont mire Inverduieba visszaballagtam már délután 5 volt, így a tervezett hegygerinc mentén a menedékházig verzió a Régi faszállító úton a menedékházigra lett lecserélve. Nem is bántam nagyon, mivel a magasabb részeken úgyis felhők csücsültek, szakadt a hó és a 17 kilós tatyót is elkezdtem már érezni a hátamon.

 Inverdruie hóesésben




 a távolban a csúcsok, amikre ma már nem tudtam eljutni

erdeifenyő

 Glenmore felé




 egy hasonló gondolkodású kollega


 Loch Morlich, hatalmas tó  - webcam itt


Este fél 8-ra értem a Glenmore ifjúsági szállóhoz, innen még nagyjából egy órára volt Ryovan menedékház az esti szállásom.

 Glenmore látogató központ

 Cairngorm rénszarvas központ

Glenmoret elhagyva Ryovan hágó felé vitt az utam, ekkor már viszonylagos sötétben, habár a hónak köszönhetően nyugodtan lehetett este is közlekedni mindenféle mesterséges fény nélkül. Kb 9-re értem a Ryovan menedékházhoz, amit gyorsan felfedeztem, főztem magamnak egy gyors tésztát meg egy forró csokit, megvetettem a pihe-puha, jó meleg hálózsákomat, aztán már aludtam is. Egy órával később érkezett egy 3 fős társaság, akik olyan mély álomól keltettek fel, hogy egy rövid ideig elképzelésem sem volt, hogy hol vagyok és miért. 
Szerencsére hoztak magukkal egy zsák szenet, úgyhogy egész este égett a kandalló, így a 3 fok helyett 5 fokban töltöttük az estét. Később még egy pár is csatlakozott a gyülekezethez és egy kis whiskey kóstolás, kajálás és beszélgetés után hajnali 1-kor fújtunk takarodót.