2016. július 17., vasárnap

Snowdonia 2016 1. nap - Glyder Fach

Túra, 1. nap - Glyder Fach:


Teljes napi összesítés (Ordnance Survey):
Táv: 16,35 km
Emelkedés: 1980,9 m
Interaktív térkép:

Miután Tryfant sikeresen megmásztam és leereszkedtem róla a következő célpont Glyder Fach csúcsa volt, ahova az alábbi képen látható Tarajos Gerincen (Bristly Ridge) kapaszkodtam fel.


Glyder Fach Tarajos Gerinc

A mászós rész lábánál.

Elköszöntem az időközben az egyre távolodó Tryfantól. Ez itt alattam már az első hasadék fölötti kis, ember építette fal, miközben rövid távon balra tartottam a következő hasadék előtt.

Egy gyors áttekintés, hogy hol voltam ekkora pontosan. 1-ig követtem a Tryfan és Glyder Fach közötti Bwlch Tryfan névre hallgató nyeregben húzódó kőfalat. Innen 2-höz visszaereszkedtem, hogy a 2 és 3 közötti hasadékon felmászhassak, majd ahelyett hogy manjdnem egyenesen folytattam volna fölfele az utam a Fő Hasadékon (Main Gully) keresztül 10 métert megtettem balra, hogy 4-hez érkezzek. Ekkor egy apró, ember építette kőfal fölött elindultam a Baljós Hasadékon (Sinister Gully) föl, ami a 4 és 5 között húzódott.

A Baljós Hasadékba (Sinister Gully) felnézve annak legaljáról.

A hasadék félső része.

Itt már majdnem a hasadék fölött állva néztem vissza.

Ez volt az utolsó apró szakasza a hasadéknak.

Kiérve a hasadékból. Lehet hogy baljós volt, de nem volt vele semmi probléma.

Tryfan.

Tryfantól balra a két tó Llyn Bochlwyd és Llyn Ogwen, tőlük jobbra a termetes  Pen yr Ole Wen.

A messzi távolban Bethesda és meddőhányói.

Ogwen folyó kanyarog a völgyben.

A hasadékok fölötti lankásabb szakasz után kezdődött ez a sokkal izgalmasabb sziklás gerinc.


Visszatekintve a gerinc mentén Tryfan felé.


Egyre magasabban. Itt épp egy kisebb pihenő csoportot hagytam magam mögött. Rövid beszélgetés alatt mindannyian egyetértettünk, hogy a az ide vonatkozó túra leírások eléggé homályosak helyenként.

Elértem a gerinc egyik jellegzetes formációjához a Nagy Orom Hézaghoz (Great Pinnacle Gap). Épp a hézag alacsonyabb végén álltam, ami után jött a meredek leereszkedés.

Itt már a hézag túlsó oldaláról szemlélődtem.

Ez a jószándékú túrázó segít a méterarányok bemutatásában.

Az út fölfelé... persze csak ha Erős Pistát reggelizett az ember, amit én nem mondhattam el magamról, így egyszerően csak megkerültem a Nagy Ormot a másik oldalon.

Barátságos sziklafal.

Az ő becsületes neve: Nagy Orom (Great Pinnacle)

Amit a jobb oldalon szokás megkerülni, ahogy ezt a zöld tatyós túrázó épp demonstrálta.

Közben a csúcs környékére jellemző "tüskék" kezték uralni a láthatárt NY-ra.

Ez a család nem bízta a véletlenre, hogy egyben végigjussanak a gerincen, teljes sziklamászó felszerelésben, egymáshoz kapcsolva haladtak lefelé.


Pont ideje volt egyet ücsörögni.

K-en továbbra is gyakran felhők úsztak át a fennsíkon.

A legfelső szakasza a gerincnek.

A tarajos szerintem találó leírás.

A hegyoldal.

A köteles család nem kapkodta el a dolgot, még mindig ugyanazon a részen keltek át.

Fenn Glyder Fach jellegzetes fennsíkján. A leereszkedett felhő csak fokozza a nem evilági hangulatát.

Tarajos Gerinc teljesítve.

Röviddel a gerinc tetejére érkezés előtt találkoztam a férfival miközben felmérte a terepet, míg a hölgy a tetőn várta. Utóbbi kikérdezett, hogy hogy tetszett ez az útvonal, aztán mondta, hogy egyszer korábban próbálta, de soha többé nem áll szándékában ilyet tenni, így végül a emberke akármilyen durcás volt is másik útvonalon ereszkedtek le.

A fennsík egy másik jellegzetes szikla formációja.

Jobbra Tryfan a távolban pedig Carneddau hegység.


A felhők mögött DNY-ra már a Snowdon hegység bukkant fel.

Ez a sziklahalom Glyder Fach 994 méteres csúcsa.

Előbb persze a Konzolos Tartó Szikla (Cantilever Rock) esett útba.


Fenn a csúcson.

A ma esti alvóhely a kép majdnem közepén látható hegygerinc. Még bőven van idő odaérni, így itt is sütkéreztem egyet a kellemes napsütésben.

Távoli tengeri szélerőmű Tryfan csúcsa mögött.

Bangor városa és a tenger a távolban.

A Szél Kastélya (Castell y Gwynt).

Ez a gerinc a holnapi fő attrakció: Crib Goch

A csúcsok jobbról balra:  Castell y Gwynt, Garnedd Ugain, Snowdon.


Anglesey sziget csücske és távoli hegylánc a homályban.

Snowdon hegység.

K felé felhők hömpölyögtek.

Látkép a csúcsról.

A kb 45 fokban balra dőlt szikla közel arra a helyre mutat, ahol este végül megágyaztam magamnak Crib Goch gerincén.

Castell y Gwynt tetejére gyorsan felkapaszkodtam táska nélkül.

Ogwen völgy.

Glyder Fachra visszatekintve.

Glyder Fach csúcsán megpihent csapat.

Rövidesen elkezdtem ebbe az irányba lefele ereszkedni a középen lévő, lankásan leejtő zöld sávon át. Az ösvény a jobb szélen Glyder Fawr csúcsához vezet.

Frekventált útvonal a jobbra leereszkedő Y Gribin gerinc is, amennyiben Tryfan és Glyder Fach hegyek megmászását követően az ember a kiinduló ponthoz akar visszajutni.

Sziklakert.

A sziklás részt magam mögött hagyva...

...ezen az ösvényen haladtam tovább.

Juhok.

Temetőbogár.


Ahogy lefele ereszkedtem egyre inkább a felhőben sétáltam és különleges hegyvidéki jelenséget figyeltem meg: a hegyi kísértet más néven Brocken kísértet. A megfigyelő felnagyított árnya, ami a felhők napra néző oldalán jelenik meg és gyakran glória szerű, színes, félkör alakű látomás veszi körül. Itt csak a színes félköz látszik egyenlőre.

Itt viszont már az árnyam is ott van középen. Kíséteties...


Crib Goch és helikopter.

A terep amin időközben lassan de biztosan keresztülharadtam, helyenként sziklás, de elsősorban lápos volt. Nem a kedvencem.

 A távolban már ki lehetett venni Snowdon csúcsát.

Még mindig lefele.

Időközben Llanberis hágóban Pen y Pass felhőkbe borult. Én egyenlőre még nem felhősödtem be teljesen, de sejtettem, hogy csak idő kérdése.

Továbbra is lefelé.




Miután majd átkeltem a völgy alján lévő felhőn a túloldalon lévő szikla teteje lesz az első célpont.

Megérkezett a homály.

Harmatfű .

Le a falhoz majd annak mentén fel az útig.

Ez a fránya Crib Goch egyre nagyobbá vált ahogy erszkedtem lefelé és egyre közelebb értem ... meglepő.

Átbújtam a falon lévő lyukon, mint egy gyakorlott egér, majd átkeltem a főúton. Innentől pedig már lényegében Crib Gochra másztam fel, ami majd a következő bejegyzésben érkezik.