2016. július 18., hétfő

Snowdonia 2016 2. nap - Garnedd Ugain, Snowdon, Y Lliwedd

Túra, 2. nap - Garnedd Ugain, Snowdon, Y Lliwedd:


Teljes napi összesítés (Ordnance Survey):
Táv: 20,68 km
Emelkedés: 1646,6 m

Ébredés óta már jártam elhagyatott völgyekben, végigmásztam Crib Goch gerincén, aztán Garnedd Ugain csúcsán jártam ekkor és még mindig csak 1 óra volt. Innen rövid séta vitt Snowdon csúcsához.

Garnedd Ugainról lefele menet.

Érkezik a hegyi vonat.

Ahogy előre volt jelezve Snowdon kora délutánig nem volt felhőmentes, tehát okos volt a délelőttöt másutt elütni.

A bal sarokból érkezik a Pyg Track ösvény ami Pen-y-passnál kézdődik, jobb középről a Snowdon Ranger Path és a Llanberis Path érkeznek, én meg ugyebár a Crib Goch ösvényről közeledtem. Jó forgalmas kis csomópont.


A csúcs már egyenesen előre.

Garnedd Ugainra visszatekintve a kereszteződéstől.

Pyg Track.

Hegyi vonat a forgalmas ösvény mögött.


Ez a kilátás pont olyan lesz, mint egy évvel korábban csak némiképp szárazabb ahogy néztem. Itt már a csúcsot lehetett látni... már amennyire.

Hegyi vonat a kávézónál.

Visszatekintve a sínek mentén.

Ahogy tavaly csodaszépen megfogalmaztam: "1085 méteren, szuper, induljunk"...tovább!

A kávézó oldalában, a rendkívül frappáns szöveg az ember tudtára adja, hogy itt közelebb van a menyországhoz. A felhők egész biztosan megvannak...

Újabb vonat.

Mivel sikerült fél adag kajával elszámolnom magam erre a túrára én is belekóstoltam a kávézó édességkínálatába.

Miközben a kávézó oldalában majszoltam az ebédemet egyre gyakrabban felszakadtak a felhők. Ez még mindig nem az a kilátás volt azonban amire én vágytam, így eldöntöttem hogy leereszkedem K felé a völgyekbe és egy másik útvonalon megmászom Snowdont az eredeti tervek szerint, akármennyire is le akart már esni a lábam.

Evés közben magamhoz vonzottam egy éhező - és állítása szerint árva - sirályt.

Itt épp érdeklődött, hogy megeszem-e az összes kajámat, ugyanis ő már hetek óta nem evett. Amikor nálam nem járt sikerrel kicsit arrébb csoszogott és egy párnál már működött ez a tekintet.

Időközben már elindultam lefele. Itt épp a Watkin ösvény táblája mellett mentem el, amit vissza fel a csúcsra használtam később.

Lefele az ösvényen.

A csúcsra visszatekintve, ami most épp egész tiszta volt.

Egyre jobb lett időközben a kilátás. Ez épp Ny felé.

Pyg Track Garnedd Ugain oldalában cikkcakkozik felfele.

Szokás szerint próbáltam minél kevesebb ember között közlekedni, így nem az ösvényen hanem fölötte a szakadék szélén sétáltam.

Ez a jó szokásom sokadjára is kifizetődött, a sziklák tetején egy holló ücsörgött tőlem nem messze, amit az ösvényről ugyebár nem lehetett látni.



Holló profil.

Pyg Track ösvény tetején.

Snowdon csúcsának sziklái.

Ezeket a tavakat terveztem megkerülni, majd a jobb oldali gerincen újra felmászni Snowdonra. Már ekkor éreztem, hogy hosszú nap elébe nézek.

Kívánság fa. Kívánsz, bevered a pénzed a fába, aztán vársz és reménykedsz.

A közelebbi tó Glaslyn, a távolabbi Llyn Llydaw.

És a jobb oldalukon Y Lliwedd gerince most már kibújt a felhőkből.

Y Lliwedd közelebbről.

Visszanézve elkönyveltem, hogy Snowdon még mindig nem az igazi.

A tavak bal oldalán Crib Goch ebből a szemszögből teljesen ártalmatlannak tűnt.

Eddig bírtam az ösvényen maradni, meguntam a többieket követni és kerülgetni... nem mellesleg jobbra bányamaradványok vártak felfedezésre.

Feltételezhetően ez egy beomlott bányarész vagy egy bejárat lehetett.


Ha már erre jártam akkor nem lehett kihagyni, hogy lemásszak a járatba.

Sajnos csak ez a beszakadt járat volt itt.

Bányászattal kapcsolatos építmény maradványa.

Folytattam tovább lefele az utam.

Eddig ennyit sikerült leereszkedni.

Crib Goch - a pukli a bal gerincen - innen már egy fokkal izgalmasabbnak tűnik.


Mindenfele kisebb-nagyobb kőből épített építményeket találtam, amik az egykori bányászati tevékenységhez kapcsolódhattak.

Glaslyn.

Visszatekintve Snowdonra.

Ezt a beszakadt bányarészt sajnos lezárták. Gondolom az ilyenek nélkül is pont elegen hagyják ott a fogukat a hegyen.

Közben ezt a vízmosást volt a legkézenfekvőbb követni lefele menet.

Újabb lezárt nyílás.

Itt a vízmosás mondhatni vízeséssé alakult a sziklákon, ami lényegesen izgalmasabb utat biztosított, mint a Pyg Track ösvénye.

Lenn a sziklás rész alatt.

Anno ez is a bánya része lehetett.

A legtöbb sziklateraszon mesterséges kőfalak álltak, gondolom az egykori bányának köszönhetően. A háttérben Garnedd Ugain tüskéi.

Újabb bányászati alkalmatosság.

Egy bolond százat csinál... páran elkezdtek követni.

Pant y Lluwchfa víze balra, jobbra pedig ahol lemásztam.

Bányászati törmelék az leejtő alján.

Garnedd Ugain gerince.

Crib Goch.

Pant y Lluwchfa. Inkább megszabadultam a Snowdon kávézóban begyűjtött meleg víztől és innen töltöttem újra a készletet.

Y Gribin gerinc Glaslyn végében szintén izgalmas útvonal lehet.

A mögöttem érkezők egyike, előtte egy építmény maradványa.

Rövid pihenő után elindultam a Miner's Tracken, azaz a Bányász Útján, ami a part mentén vitt és egyenletes, síkban haladó út volt a bányászat emlékei között.

Azok aztán a méretes rögök.

Járat.

Y Lliwedd csúcsai Y Gribin gerinc mögött kellőképpen megterhelőnek tűntek már innen is.

Újabb rom.

És még egy.

A térképet nézegetve az ott előttem egy másik bánya kellett hogy legyen. A nyílás és a belőle induló meddő hányó ezt megerősítették.

Ez a bánya kb 50 méterre volt az ösvénytől, de senki nem vette rá a fáradtságot, hogy közelebbről szemügyre vegye... vagy lehet csak nekem érdekes az ilyesmi.

Ezzel a szimpatikus ganajtúróval a bánya előtt találkoztam össze.

A bánya bejárata.

El volt árasztva, de a köveken el lehetett ugrálni egy darabig befele.

Eddig volt hangulatom bemenni, itt már túl sok volt a víz és túl keveset láttam a fejlámpa fényénél.

A bejárat kifele menet.

A bejárat mellett a vízesésecske is található.

A parton közben ment a napozás meg a  kutyaúsztatás.

A bal oldalon sétáló emberek értelmet adnak annak, amikor korábban írtam hogy méretes rögök. A szóban forgó szikladarabok most a kép közepén heverésztek.

Bányász sétapálca?

Jobbra a korábban megtekintett bánya meddő hányója, az előtérben egy épület romja.


Snowdon Glaslyn fölött.

Bal szélen Y Gribin.

Magam mögött hagytam ezt az öblöt.

Újabb rom.

Közelebbről vettem észre, hogy a rögök előtt is volt egy rom.

Az OS térkép szerint ez egy próba bányabejárat volt.


Egykor Glaslyn vízszintjét lehetett szabályozni ezt elnézve.

Glaslyn és Snowdon.

Az ösvény itt elkezdett leejteni, hogy a második tó szintjére vigye le az embert. Jobbra az Afon Glaslyn névre hallgató folyó/patak zúgott.

Jobbra épület romja.

Balra ugyanaz.

Már csak itt kellett végigsétálni, hogy végre más szögből süssön a nap. Ekkorra már eléggé megpörkölte a nyakam a kis sunyi.


Széthullott gát a folyón.


Pár órával később már ott sétáltam.

Afon Glaslyn.

Ezen az úton sétálni ekkorra már igazi szenvedés volt. Unalom perzselő napsütésben.

Barázdabillegető.

Crib Goch innen olyan volt, mint egy nagy domb.

Britannia rézbánya maradványai.


Crib Goch az ablakon túl.


Másokat is kikészített ez az útszakasz ahogy láttam.

Láblógatás.

A tó végében lévő épületnél hagytam el később Pyg Track utat, addig még várni kellett egy ideig.

Y Lliwedd a távolban, jobbra a bánya, balra a kőzátony végében lábat lógató túrázók.

Szép tiszta volt a víz.

Tegnap este a jobb szélen másztam fel Crib Gochra. A csúcs közelében most is ott tevékenykedett valaki.

Előttem a The Horns, azaz A Szarvak a tó mögött.

A tó közepén nagyon művészi vagy rozsdás Snowdon látkép.

Crib Goch.

Vízesés a hasadékban.

Helikopter a hegyek felett.

Továbbra is szép tiszta maradt a víz.

Ez az oldal inkább rozsdásnak tűnt nekem.

Végre elértem a Causeway, azaz a Töltés nevű útszakaszhoz.

"Felhős" volt a víz.

A mai "nehéz" útszakasz: Y Lliwedd és Snowdon.


Balra Snowdon, jobbra pedig akármennyire is a könyökén jön ki mindenkinek, de az még mindig Crib Goch.

Már felfele menet.

Balra a csúcs Snowdon, kicsit alatta a gerinc Y Gribin, jobbra az út a Pyg Track.

Britannia bánya.


Pyg Track alacsonyabb szakasza Llyn Teyrn tó fölött.

Az ösvény mögöttem.

Glyder Fawr csúcsa északra.

Glyder Fach csúcsa.

Az előttem lévő ösvény.

A nagy meleg miatt elfogyasztottam mind a 1,5 liter vizemet mire ide feljutottam, nagy sokára találtam ezt a kis csordogáló vizet.


Helikopter Snowdon mellett.

Délután 6 volt már, így akikkel ekkortájt összefutottam mindenki egyből kérdezte, hogy fenn alszok-e a hegyen a táskám méretére vetett gyors pillantást követően.

Egyre meredekebb volt az ösvény.

Ismét hollókkal futottam össze idefenn.

Balról jobbra: Snowdon, Garnedd Uagin, Crib Goch.

Llyn Llydaw mögött a távolban a Glydekerek.

Itt már lassan kézzel-lábbal lehetett mászni felfelé.

Kilátás dél felé.

Volt egy olyan gyanum, hogy a távoli csúcsok nem mások mint Cadair Idris csúcsai, de aztán elbizonytalanodtam, mivel azok 40 km-re vannak. Később a csúcson aztán mégis beigazolódott ez, meg az is, hogy a 40 km-es látótávolság az elég simán megvan megfelelő körülmények között.

Emberrel már nem találkoztam Snowdon előtt, de soha nem voltam egyedül.

Kőkerítés a hegyoldalban.

Távoli erdős terület.

Lliwedd Bach, azaz Kis Lliwedd megmászva.

Panoráma délre. (katt a képre a teljes mérethez)

Panoráma északra: Y Lliwedd, Snowdon, Garnedd Ugain, Crib Goch, Glyderek.
(katt)

Y Lliwedd keleti csúcsa már egészen közel.

Kecskék Crib Goch előtt.

Az árnyékomból ítélve közel voltam a csúcshoz.

Szép meredek fala volt ennek a hegynek.

Csúcs az árnyék mögött, ahová rövidesen megérkeztem.

Meddő hányók Cwm Llan völgyben.

Fenn a Keleti Csúcson, nem messze már látszódott a Nyugati is.

Az óceán.


A számomra igen emlékezetes Yr Aran.

Tavaly a piros útvonalat követtem, de a lilán kellett volna tovább mennem a találkozásuk után, helyette folytattam a pirosat. Ennek eredményeképp Yr Aran csúcsát másztam meg Snowdon helyett. Igazi élmény volt... olyan amilyet többször nem akarok átélni.

Crib Goch nyugati tüskéi.

Glaslyn.

Llyn Llydaw.

A Keleti Csúcsra visszatekintve.


Y Lliwedd Keleti Csúcs. A fejem alapból nem ennyire vörös, komolyan írtam, hogy erős volt a napsütés.