2016. július 17., vasárnap

Snowdonia 2016 1. nap - Tryfan

Túra, 1. nap - Tryfan:


Teljes napi összesítés (Ordnance Survey):
Táv: 16,35 km
Emelkedés: 1980,9 m

Miután Capel Curigből eljutottam Tryfanhoz a Csarab Teraszon (Heather Terrace) haladtam tovább, hogy a kiszemelt Északi Falon (North Buttress) felmászhassak később.


A Csarab Terasz egy korai szakasza, előttem egy túrázó kaptat felfelé.

Egy hasadék a jobb oldalon.

Rövidesen kellemes emelkedésűvé vált az út, és egy nagyobb sziklatömbön kifeküdtem sütkérezni, amíg a lábamat szellőztettem.

Újabb szakadék mellett vitt el az utam.

Visszatekintve az eddigi útra.

A Terasz.

Jobbra folyamatosan vizsgálgattam, hogy melyik falakon és milyen könnyen vagy éppen nehezen tudnék felmászni. Ezek a sziklák képen nem tűnnek vészesnek, de ha a középen ücsörgő sziklamászót ki tudja venni az ember, akkor egy kicsit megváltozhat ez a vélemény.

Itt van a sziklamászó kicsit közelebbről.

A Terasz alatt is igazán meredek sziklafalak voltak helyenként.

A túrázókon felül sziklamászók voltak még szép számban mindenütt.

Ez a kép mutatja talán eddig leginkább a méreteket a két sziklamászó közreműködésének köszönhetően.

Itt is van két két ruhát viselő, de ők eléggé eltörpülnek a sziklák mellett.

Időközben kérdezgettem mindenkit, hogy tudják-e pontosan melyik szakadékban vannak éppen, de se mászó, se túrázó nem volt ilyesmivel képben. Ami távolról teljesen egyértelmű volt, hogy hol kell elindulnom fölfele a sziklafalon, az ilyen közelségből rejtély maradt ... egészen addig, míg az utolsó, a növényzettel benőtt szakdékhoz el nem értem, ami persze azt is jelentette, hogy rég elhagytam az Északi Szakadékot. Viszont innen visszafordulva tudtam számolni a szakadékokat - mivel erről az oldalról indulva sokkal szembetűnőbbek voltak - és 20 perccel később már a sziklafalon másztam felfele.

Ez itt kicsit kemény dió lett volna.

Visszafele itt épp egy kék ruhás sziklamászót szúrtam ki.

Beazonosítottam az Északi Szakadékot, így innen már könnyű volt a kiinduló pontomra rálelni kicsit arrébb, ami ez a zölddel benőtt vájat volt.

A második szakasz szintén hasonló volt, ezek jók voltak bemelegítésnek.

Majdnem függőlegesen felfele haladva gyorsan nő a szakadék az ember lába alatt.

Ezután ennek a vájatnak a bal peremén haladtam tovább.

Pár sziklamászó valamivel fölöttem.

Még mindig felele.

Egy-két igazán megerőltető mozulat bemutatása után erre a kellemes növényzettel dúsan benőtt részre jutottam.

Mögöttem.

Ez itt egy része a Terasz Falnak, aminek épp a megkerülése közben voltam, mivel az szigorúan sziklamászó terep.

Helyette inkább erre tértem ki a Fal aljának vonalát követve könnyebb terepen.

A szakadék túlsó oldala.

A Terasz Fal oldalról.

Kb félúton felfelé. Célpont a csúcs a jobb oldalon.

Közben köd szállingózott alacsonyabban a völgyben.

Hátramaradt felszerelés.

Itt továbbra is fel.



Itt úgy döntöttem a jobb oldali szikla izgalamsabb útvonal lesz, mint egyenesen előrefele menni.

Az utolsó sziklák felfelé.



És ez már tényleg az utolsó fal.

A nyereg az Északi és a Középső csúcsok között, ahol épp egy túrázó ácsorgott.

Felérve a tetőre lehuppantam nézelődni, többek között az alacsonyabban szorgoskodó sziklamászókat.

Hegyimentők gyakorlaton.

Jobbra tőlem ott állt a legmagasabb pontja a hegynek, de egynlőre nekem itt tökéletes ülőhelyem volt.

Jó ideig élveztem a láblógatást a szakadék szélén.

Ilyen messziről Tryfan Bach majdnem csak egy darab sziklának tűnt.

És egy kicsit más szemszögből a Terasz Fal megkerülése és a fölötte lévő útvonalam. A Csarab Terasz fölötti sziklamászás összesen 70 percet vett igénybe, aminek mondjuk jelentős részét fényképezéssel és az útmutató tanulmányozásával töltöttem.

Aztán az Északi Csúcsról elindultam a Középsőhöz megkukkantani Ádám és Éva kőtömböket.

A távoli Glyder Fach csúcsa.

Nyugatra a kilátás még pazarabb volt.

Útban a csúcsra.



Útközben találtam még egy ideális sütkérező helyet.

Idefenn a  917 méteres csúcs közvetlen közelében már egyre nagyobb volt a nyüzsgés.


Én oda érkeztem a mászás végén, azaz a képen az Északi Csúcs látható.

És itt az alacsonyabb részei is láthatóak.

Találkoztam a két hírességgel én is: Ádámmal és Évával.


Egy évvel korábban ezeken a nyugatra fekvő hegyeken haladtam végig, hogy ugyanoda jussak, ahova ma is érkezni készültem.


Szép idő + népszerű hegycsúcs = tömeg. Szemet szúrt valakinek, hogy mi van a jobb oldali bá hátizsákjában? (egy kiskiutya)



A következő célpont már a láthatáron: a Tarajos Gerinc (Bristly Ridge).









Miután ezen a csúcson is kinézelődtem és kifényképeztem magam elkezdtem lefele ereszkedni.





Lefele menet teszteltem, hogy milyen sziklafalakon tudok lejutni. Ennek a jobb oldala egész jól ment.

Ez már egy fokkal trükkösebb volt.

Mindjárt lenn a Tryfan és Glyder Fach közötti nyeregben.

Már alig vártam, hogy ezen elindulhassak felfele.

Lenn is voltam.

A Tarajos Gerinc kezdete: az alsó középső hasadékon fel, majd balra pár méter és aztán fel a következő hasadékon.

Ez itt pedig a felsőbb része a gerincnek.

Tryfan már mögöttem.


Irány Glyder Fach csúcsára! (... majd a következő bejegyzésben)