2016. június 10., péntek

Assynt 2. nap - Allt Nan Uamh medence barlangjai

Túra, 2. nap - Allt Nan Uamh medence barlangjai:

Összesítés (Ordnance Survey):
Táv: 16,58 km
Emelkedés: 1240,9 m


A főúton átkelve megerkeztem az Allt Nan Uamh folyó völgyébe, ami a híres-neves Bone Caves, azaz Csont Barlangok lelőhelye.

A tábla szerint 4 km-re találhatóak a barlangok.

A többi információs tábla ecseteli, hogy mifelé élőlények csontjait találták a barlangok egyikében: rénszarvas, medve, hiúz, sarki róka és farkas. 

Kellemes kiépített ösvény

Canisp a távolban, amit olyan dél környékén hagytam magam mögött.

Csodaszép, tiszta hűs folyóvíz = vízgyújtő hely

És hogy teljes legyen a repertoár néhány vízeséssel is el van szórva ebben a völgyben.


Ilyen szépen megépített ösvényt csak ezen a 20 méteres szakaszon láttam az 5 nap alatt ... de ezt sem használtam, izgalmasabb volt a folyóprton haladni.


Ösvény és a völgy előttem.

Apró patak érkezeik a bal oldali domboldalról.

Réti pityer - jobb dolga híján körülöttem röpködött pár száz méteren keresztül bokorról-bokorra.

Ritkaságszámba menő fa a folyóparton, a völgy bal oldalábak tetején mészkő sziklák.

Mini vízesések

És nagyobb tesóik.


Fuaran Allt nan Uamh - A Barlang Folyó Forrása. Habár a folyómeder folytatódik fentebb is a völgyben, az a szakasz jelenleg teljesen száraz, így ez a bő forrás szolgáltatja a folyó összes vízét.

A fentebbi száraz folyómeder valamint a jobb oldali mészkőőszikla, amely a Creag nan Uamh, azaz a Barlang Sziklája névre hallgat.

A forrás más szemszögből. Minden bizonnyal a magasabb területek megszűrt vize tör itt felszínre.

Allt nan Uamh folyó Canisppal a háttérben.


Száraz folyómeder. Nedvesebb időszakokban valószínűleg azért van benne víz, a térkép szerint mindenképp.

Félős énekesmadár - hantmadár.

A szikla - Creag nan Uamh.

réti pityer

Ház méretű szikla csücsül a domboldalban.


Vízzel teli víznyelő Creag na h-lolaire szikláival a háttérben.

Innen már lehet is látni a barlangokat.

Bone Caves - Csont Barlangok



Először inkább mentem tovább megnézni a másik adag barlangot, amiknek nem volt külön nevük, így a Csont Barlangok szikláját elhagyva a délre forduó völgyet kezdtem el követni, hogy magasabb terepre jussak.

Visszafele majd ez az ösvény visz fel a Csont Barlangokhoz.

Beinn nan Cnaimhseag a hátam mögött.

Az apró völgy előttem.

A távolban Breabag csupasz teteje tornyosul minden fölé.

Allt nan Uamh völgy egy magasabb pontról.

Visszatekintve a völgy alacsonyabb szakaszára, balra látható a barlangok egyike.

Közben meg visszaereszkedtem a kiszáradt Allt nan Uamh folyómederbe a magasabb tőzeges terepről és rábukkantam az első apró barlangra.

A bejárat közvetlen környéke.

A barlang belseje.



Ahogy haladtam a mederben felfelé mindehol barlangok bukkantak elő, legtöbbjük mondjuk viszonylag kicsi volt.



Egyre magasabban a mederben visszafele tekintve.



Végül eddig a ponting mentem el, ezt véltem a térkép által vízesésnek beazonosítani ... legalábbis nedvesebb időben. Most csak egy adagnyi barlangnak bizonyult.

És a méretek érzékeltetésére...

Az egyikőjük belseje.

Egy kis víz csordogált a beugrók belsejéből.

Látványos lehet ez a képződmény miközben víz zuhan le róla, feltéve, ha szokott ilyen lenni.

A bal oldalban egy újabb adag, mondjuk ezek csak bemélyedések voltak csak.

A korábbi barlangcsokor távolabbról. Innen jobban ki lehet venni az oszlopot kicsit jobbra a középpontól.


Most a déli oldalban találtam néhányat...

Egy függőleges lyuk.

Az egyik barlang belseje.





Visszafele ment a Csont Barlangokhoz.


Azért persze még útközben megkukkantottam pár másik barlangocskát is.






Visszaértem Creag nan Uamh nyugati oldalához és most már a nagyobb barlangokhoz indulok felfelé.

Mivel ez egy gyakran látogatott hely a megfelelő táblák nem hiányozhatnak...

A felfelé vezető keskeny ösvény.

A korábban felfedezett barlangokra visszatekintve.



Az első Csont Barlang. Ebből a szögből hasonlít egy ordító ember arcára.


A kilátás odabentől.

A második.

Apró páfrányok a barlangban.

Furcsa, de vegül ezt választottam esti alvóhelyül annak ellenére, hogy ez volt talán a legkisebb ... aminek köszönhetően nem nézték wc-nek egyesek, mint a többit.



A második magasabbról fényképezve.





Útban a nagyokhoz.

Síri csend volt miközben itt mászkátam, még szél sem volt, így majdnem levetődtem a meredek domboldalról, amikor a felettem lévő szikláról hangos károgás kíséretében felreppent egy-néhány holló.



Tágas kis barlang volt ez.

Odabent.

Van választék bőven.


Az egyik barlang végében olyan 2 méterrel függőleges esés után folytatódik a folyosó. Ezt meg is kukkantottam a későbbiekben.

Fotó a bejáratnál.

Kivájt sziklák a bejárat közelében.





Ez egy csupán 20-30 cm-es alagút volt, ami a bejárati kamrára nézett.

Az utolsóbarlang bejárata, háttérben Allt nan Uamh völgye, mögötte Breabag. Itt már elveszettem a fonalat, hogy ez hányadik barlang volt...

Visszatértem abba, ami egy alagútban folytatódott és elindultam felfedezni.

A kezdeti 2 méteres leereszkedő rész.

Lenn az alján. Itt egyből nagyon összeszúkül a járat, hason kúszva lehet csak itt átpréselődni.

Innen kiszélesedik az alagút.

Az alagútból egy magasabb rész felé lehet felkapaszkodni, ez inkább egy alacsony kamra volt, mint járat.

Mini cseppkövek a plafonon.

Kémlelőnyílás a bejárati kamrába.


Kisebb lyukak a fal mentén.

Visszatekintve.

Újabb szűk kúszó.

A belmagasság errefelé egyre csökkent, az egyetlen opció a kúszás maradt.

Úgy rémlik eddig volt hangulatom elmászni, de már nem vagyok benne biztos, hogy ez a kép pontosan mit szánékozik megörökíteni.

Amorf terasz.

A járat.

Az első szűk kúszó. Izgalmasnak hangzik barlangokban kúszni-mászni, de nem volt hangulatom jobban összeganézni magamat meg a csúszás-mászás úgy fest nem nekem lett kitalálva...legalábbis akkor és ott, úgyhogy mentem alvóbarlangot választani.

Végül erre esett a választás, mivel ennek nem nedves agyagos, hanem apró kavicsos volt az alja, azaz nem koszolta össze mindenem.

Alvóhely kilátással.

Közben a keleti hegyekre megérkeztek az alacsony felhők.

Vártam a naplementét.

Aztán inkább úgy döntötem, hogy ideje aludni.

Jóccakát!

Egy rövid videó erről a szakaszról: